Innovatie in gereedschappen en materialen, waarom niet in de vindbaarheid van je website?

Als ondernemer sta je open voor de nieuwste technieken en ontwikkelingen. Als je kijkt naar de afgelopen tien jaar, dan is er veel veranderd. De ontwikkelingen zorgen voor kwalitatief snellere, veiligere en duurzamere eindresultaten. We moeten ook wel omdat de wetgeving dit eist, de klant er naar vraagt of de ontwikkeling je gewoonweg enorm veel tijd scheelt.

Webtechnieken

De techniek rond websites heeft de afgelopen tien jaar ook niet stilgestaan. Zo had iedereen vroeger een homepage waarop je de bezoeker letterlijk “welkom” heette en vroeg je gasten iets te schrijven in je gastenboek. Het aanwezig zijn op internet was al genoeg om zichtbaar te zijn voor je klanten.

In tien jaar tijd zijn er héél veel zaken veranderd. Denk alleen al aan de opkomst van de mobiele telefoon. Websites moeten hier geschikt voor zijn. Niet alleen qua resolutie, maar ook qua menu en structuur. De beveiliging van een website middels https:// is een verplichte standaard aan het worden. Hiermee bescherm je namelijk de gegevens van bezoekers die bijvoorbeeld een formulier invullen op je website.

Maar ook het zoeken in Google is vandaag de dag anders dan tien jaar geleden. Toen werden zoekmachines enkel gebruikt als vraagbaak. Vandaag de dag wordt Google steeds meer gebruikt als startpagina en typt men geen webadres meer in, maar zoekt het een bekende website op via de zoekgigant. Ook al weten ze waar ze zijn moeten.

De mensen die wel echt zoekende zijn gebruiken steeds kortere zoektermen. Als iemand een verwarmingsmonteur zoekt dan typt diegene ‘verwarmingsmonteur’ in, eventueel aangevuld met een woonplaats. Wanneer je op je website alleen maar spreekt over ‘installateur’ dan zal je niet op de eerste pagina’s van Google te vinden zijn.

ontwikkeling internetAls je de nieuwe technieken ervaart als een verbetering en een vooruitgang. Waarom zou je dan nog vasthouden aan een verouderde website. Een website waarop geen beleid is toegepast ten aanzien van de online vindbaarheid. Bedrijven die op de eerste pagina van Google staan krijgen 92% van alle clicks. Wanneer jouw website niet op de eerste pagina staat, hoef je niet veel actie te verwachten van klanten die vanuit de zoekmachines komen.

Niet allemaal op de eerste plaats

Natuurlijk kunnen niet alle websites op de eerste pagina staan in de zoekresultaten, maar je kunt er heel veel aan doen om zo hoog mogelijk te komen door:

  • Het toepassen van de juiste teksten
  • Het plaatsen van de juiste afbeeldingen
  • De snelheid van de webserver
  • De beveiliging van de website
  • De mobiele layout

Een website gaat pas voor je aan het werk als er vooraf en met beleid tijd in is gestoken ten aanzien van zoekmachine optimalisatie. Tijd die vroeger anders werd besteed, maar tegenwoordig onmisbaar is voor de online zichtbaarheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *